Hlavní menu CZ

Výuka nových předmětů na VŠMVVP

p3030127Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha otevřela v letním semestru dva nové předměty se sportovní problematikou – Sportovní diplomacii a PR ve sportu. Předměty jsou vypsány jako povinně volitelné a souvisí s rozšířením studijní nabídky pro stávající studenty a také novým zaměřením školy, které se věnuje vzdělávání rekreačních i vrcholových sportovců a sportovních funkcionářů.

To vše v rámci podpory projektu tzv. „dvojí kariéry“. Dvojí kariéra je program Českého olympijského výboru zaměřeného na podporu vrcholových sportovců na konci jejich sportovní kariéry. Vzdělávání sportovců je vedle poradenství a jejich zapojování do pracovního procesu jedním ze tří základních pilířů programu.

 Co nové předměty studentům přináší?

„Sportovní diplomacie zahrnuje takové oblasti výzkumu a výuky, jako jsou například otázky vztahu sportovní diplomacie a kulturní, resp. veřejné diplomacie, otázky institucionální architektury spimg 1626 2ortovní diplomacie, vztah sportovní diplomacie k prevenci konfliktů, sportovní diplomacie jako součást „soft power“ a další otázky, které se stávají velmi aktuální“, říká rektorka vysoké školy a zároveň garant předmětu, doc. Ing. Judita Štouračová, CSc. Dodejme, že sportovní diplomacie se vedle diplomacie preventivní, bezpečnostní a ekonomické stává další oblastí diplomacie, kterým Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha věnuje již několikaletou výzkumnou, publikační a pedagogickou pozornost.

Tvůrci předmětu PR ve sportu si byli dobře vědomi, že praxe a politika public relations (PR) je fenoménem, který, tak jako sport, dokáže veřejnost poměrně snadno sjednotit i rozdělit. Předmět je tak specificky orientován na otázky vztahů s veřejností v oblasti profesionálního i amatérského sportu včetně témat tzv. aktivního a zdravého životního stylu.

p3030135A co je cílem výuky? „Chceme studentům zprostředkovat aktuální poznatky ze současné praxe  public relations a jejich aplikace v oblasti profesionálního sportu i aktivního životního stylu. Teoretická východiska jsou konfrontována se současnou praxí public relations a to v konkrétní oblasti zaměření předmětu. Teoretické poznatky jsou konkretizovány a procvičovány na příkladech z oborové praxe (profesionálního i amatérského sportu), a to formou případových studií a projektů,“ říká jeden z vyučujících, Jozef Ftorek M.A. Na výuce se aktivně podílí také zkušený novinář a jeden z nejpovolanějších pro takový typ předmětu – bývalý zástupce šéfredaktora deníku Sport a aktuálně šéfredaktor fotbalového magazínu HATTRICK, PhDr. Pavel Procházka.

Jak vnímají výuku studenti…?

Z nabídky volitelných předmětů pro mě byla sportovní diplomacie rozhodně nejzajímavější. Jde o obor, jehož význam se v posledních letech stále zvyšuje, a i přesto se mu nevěnuje dostatek pozornosti. Vedle samotné problematiky a faktu, že se jedná o obor vyučovaný pouze u nás, mě zaujala zvučná jména přednášejících – profesionálů z praxe. Prozatím výuka splňuje má očekávání a těším se na pokračování nejen přednášek, ale celého projektu“.
Kateřina Srbková, obor mezinárodní vztahy a diplomacie, 2. ročník

„PR ve sportu pro mě byla výzva už z toho důvodu, že odvětví PR bych se v budoucnu chtěl věnovat. Pan Procházka s panem Ftorkem tvoří skvělou dvojici, doplňují se, a i když pro mne bylo těžké si představit dva kantory před jednou tabulí, výsledek je skvělý. Jsem rád, že škola tento předmět otevřela“.
David Štěp, obor veřejná správa a PR, 1. ročník

p3030164„Jsem velmi vděčná, že naše škola zařadila do výuky, dle mého názoru, atraktivní a specifické předměty jako Sportovní diplomacii a PR ve sportu. Současná koncepce předmětu PR ve sportu, tedy spojení teoretického základu s praktickými příklady, je pro studenty nesporným přínosem. Výuka je vedena „tandemově“ dvěma přednášejícími. Osobně jsem se s tímto přístupem ještě nesetkala, ale přesto jsem byla příjemně překvapena. Souběžný či komentovaný výklad pana Ftorka M.A. a pana Procházky totiž dává studentům mimo jiné i možnost uvědomit si, že PR ve sportu není jen o sportu samotném, ale je ovlivňováno i historickými souvislostmi, politickou situací a jinými aspekty, které působí na celou společnost.“
Monika Langhamerová, obor veřejná správa a PR, 2. ročník

A co se chystá dál?

S předměty, které propojují sport a další oblasti či vědní disciplíny, má škola další plány. Do budoucna se chystá například výuka předmětů Marketing ve sportu, Sportovní management nebo Komunikační dovednosti ve sportu. O spuštění nových předmětů budeme včas informovat.