Historie
Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s. je soukromou vysokou školou, založenou podle zákona č. 111/1989 Sb..
Je organickou součástí výchovně vzdělávací soustavy České republiky. Uskutečňuje, na základě státního souhlasu, akreditovaný studijní program Mezinárodní a veřejné vztahy a specializační moduly celoživotního vzdělávání.
Studijní program, jeho obory a specializace jsou spojeny s výkonem, správou, ovlivňováním a utvářením mezinárodních a veřejných vztahů, s chodem státní správy, regionální samosprávy, s institucemi sociálního systému, občanské společnosti, s komunikací s veřejností a utvářením veřejného mínění.
Historie v datech
Byla založena v roce 1999 zakladatelskou skupinou: Školou mezinárodních a veřejných vztahů Praha, Vyšší odbornou školou, Střední odbornou školu, Gymnáziem, s.r.o. jako nejvyšší stupeň integrovaného vzdělávacího systému. Svoji činnost zahájila po akreditaci svého studijního programu 24.4.2001 a udělení státního souhlasu 15.3.2002 od akademického roku 2002/2003.
Škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, VOŠ, SOŠ, Gymnázium, s.r.o. byla následnickou organizací Školy managementu a služeb Praha, založené v roce 1991 jako jedna z prvních soukromých škol v republice. Kromě Prahy měla své dceřiné společnosti na dalších 6 místech v republice. Změnu jména vyvolala transformace vzdělávacího obsahu na mezinárodní vztahy, diplomatické služby, veřejnou správu a Public Relations, tedy na ty obory studia, které v nadcházejícím období rozvoje informační společnosti budou tvořit základ profesní struktury trhu práce a společensky žádané a uznávané kvalifikace. Škola je zařazena v síti škol MŠMT ČR.
Rozvoj a nová působiště
Ve spolupráci s Asociací českých reklamních agentur a marketingové komunikace (ACRA M.K.) byl v roce 2000, tehdy ještě vyšší odbornou školou, založen Českého institutu reklamní a marketingové komunikace (ČIRMK), který poté poskytoval až do roku 2013 semestrální a velmi profesně orientované inovační a kvalifikační studium pracovníkům z praxe.
Přehled postupně zřizovaných pracovišť školy:
![]() |
Od roku 2006/7 do roku 2012 provozoval činnost Vzdělávací a konzultační institut VŠMVV v Olomouci, poskytující bakalářské a magisterské studium se zaměřením na mezinárodní a diplomatické vztahy a veřejnou správu. Pracoviště ukončilo své působení v roce 2013.
|
![]() |
Na základě správního řízení získala VŠMVV Praha 10. 11. 2008 od Ministerstva školství Slovenské republiky „Oprávnění poskytovat vysokoškolské vzdělání na území Slovenské republiky podle právních předpisů České republiky“ pro bakalářský a navazující magisterský studijní program Mezinárodní a veřejné vztahy. V návaznosti na to byl založen Vzdělávací a konzultační institut VŠMVV Praha v Bratislavě, umožňující studium mezinárodních vztahů a veřejné správy.
|
![]() |
V roce 2010 byl ve spolupráci s Vysokou školou evropských a regionálních studií, o.p.s. v Českých Budějovicích založen Vzdělávací a konzultační institut VŠMVV Praha v Českých Budějovicích, kde bylo připraveno a otevřeno prezenční a kombinované studium akreditovaného studijního oboru navazujícího magisterského studia se zaměřením na evropská studia a veřejnou správu. Pracoviště ukončilo své působení v roce 2013. |
Publikační činnost
Publikační činnost Vysoké školy mezinárodních a veřejných vztahů Praha sleduje především výzkumné záměry školy. To znamená, že se většinou věnuje otázkám
- ekonomické diplomacie, zemím západního Balkánu,
- historii a teorii politiky, a to především politiky mezinárodní,
- globální ekonomice,
- válce a bezpečnostním studiím,
- public relations.
Důraz je kladen na využitelnost výzkumu jak z hlediska rozhodovacích orgánů Česka a Slovenska, tak i z hlediska uplatnění absolventů školy v praxi.
Publikační činnost pedagogů školy zahrnuje desítky monografií, studií a článků (celkový přehled). V posledních letech nejvíce ohlasů získaly knihy Judity Štouračové a kol.: Ekonomická dimenze české diplomacie a její aplikace ve vztahu k zemím západního Balkánu (Praha, 2010), Zdeňka Veselého: Dějiny mezinárodních vztahů (Plzeň, 2010) či Mezinárodní vztahy v datech (Praha, 2008) od téhož autora, práce Ilony Švihlíkové: Globalizace a krize (Všeň, 2010), monografie Jozefa Ftorka: Public relations a politika (Praha, 2010) a Public relations jako ovlivňování mínění (Praha, 2009) a knihy Oskara Krejčího: Válka (Praha, 2010), Mezinárodní politika (Praha, 2010), Geopolitika středoevropského prostoru (Praha, 2010; ruské vydání této knihy bylo v Moskvě oceněno jako nejlepší kniha roku 2010 v oblasti Geopolitika) či Zahraniční politika USA (Praha, 2009).
Ve spolupráci s Nadací ČEZ byly publikovány dva sborníky: Energetická bezpečnost – geopolitické souvislosti (Praha, 2008) a Energetická bezpečnost: reakce na krizi (Praha, 2009).
Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha ve spolupráci s občanským sdružením Res Publica vydává odborný internetový časopis Pro a Proti, kterého vyšlo již více než padesát čísel.
Aktuální data
Počet studentů školy se každým rokem zvyšuje. V roce 2008 měla VŠMVV celkem 558 studentů a v roce 2009 již 881 studentů, v roce 2010/11 již 1152 studentů.
Absolventi a výkonná praxe na škole velmi oceňují kvalitu a velmi důležitou užitnou hodnotu poskytovaných znalostí a dovedností. V oblasti mezinárodních vztahů, diplomacie a Public Relations také jedinečnost a vůdčí postavení školy při kultivaci těchto oborů lidského konání. Vysokého ohodnocení se také dostává celé řadě vysoce odborně fundovaných pedagogů, z nich řada zastávala velmi vysoké funkce, získala tím uznání a společenskou prestiž.
Kam dál? | Doporučujeme: |
---|---|
Mise a vize
Strategický záměr školy
Základem a hlavním obsahem vzdělávání budou nadále mezinárodní a veřejné vztahy, budované na teoretickém a praktickém poznání, na spojení s uměním ovládat metody interpersonální, institucionální a mezinárodní komunikace, na zkoumání, vyhodnocování a interpretaci faktů. V oblasti Public Relations budou mít výrazné preference schopnosti účinně a kultivovaně vytvářet vztahy s veřejností a formovat veřejné mínění.
Jádrem odbornosti jsou a budou ucelené okruhy znalostí - moduly, účinné metody a prostředky komunikačních dovedností a postupů, včetně jejich jazykových, technických a technologických složek. Teoretická příprava bude i nadále považována za vstup do integrace myšlení a jednání, a to jak na úrovni jednotlivců, tak přeneseně i do institucionálních subjektů. Nastoupený směr se bude současně prosazovat při rozvoji expertní činnosti školy a v jejím aplikovaném výzkumu.
Základní preference
Za preferované hodnoty studijního programu a jeho oborů bude nadále považován: od balastu oproštěný aktuální vědní základ; prakticky orientované odborně zaměřené vzdělávání, které respektuje současnou i očekávanou společenskou potřebu; ve spolupráci s praxí tvořené aplikace včetně zadávání prací, zejména těch závěrečných; na modelových praktických situacích prezentované výběrové části studia; vývoj a kultivace oborů studia nesoucího znaky jedinečnosti, které se svým obsahem výrazně odlišuje od programu ostatních vysokých škol v ČR.
Profil studenta a absolventa
Výstup studia, tedy úspěšného absolventa a před tím dobrého studenta formovat tak, aby byl koncepčně myslící, samostatně jednající, pracovitou a cílevědomou osobností, ovládající ucelené okruhy odborných činností, preferující odpovědnost, čestnost a spolehlivost v jednání, posuzující fakta a události v jejich politických, ekonomických, právních, sociálních a kulturně národních souvislostech. K těmto záměrům směrovat i vědeckou a ostatní tvůrčí činnost školy.
Otevřenost a spolupráce
Při zajišťování uvedených činností spolupracovat s vysokými školami, vědeckými a profesními institucemi, specializovanými společnostmi a odborníky z tuzemska i zahraničí.
Smluvními dokumenty a dalšími formálními aktivitami vytvářet svým studentům předpoklady pro absolvování části studia nebo praxe v zahraničí, vytvářet jim předpoklady pokračovat návazně v jiném nadstavbovém studijním programu. V oblasti mezinárodních vztahů předložit a akreditovat na naší vysoké škole doktorandské studium.
Vědecká činnost
Vědecká činnost školy bude zaměřena z jedné strany na potřeby společnosti v oborech pěstovaných na naší škole, z druhé pak na potřeby výuky. Při této práci budou využity jak odborná zdatnost pedagogů, tak i zájmy studentů. Ve střednědobém horizontu předpokládá výzkumný plán školy orientaci na pět hlavních výzkumných okruhů:
- V oblasti výzkumu diplomacie bude položen důraz na teorii ekonomické diplomacie a na případové studie týkající se západního Balkánu.
- V oblasti bezpečnostních studií bude pokračovat výzkum problematiky energetické bezpečnosti. Nově bude kladen důraz na výzkum geopolitiky Ruska.
- Z obecné teorie a historie mezinárodní politiky bude pokračovat výzkum otázek války a míru, nově pak lidských práv.
- Výzkum globalizace se zaměří na nové jevy ve světové ekonomice v pokrizovém období.
- V oblasti Public Relations bude nadále kladen důraz na výzkum otázek souvisejících s otázkami politiky.
Významné aktivity
Škola ve spolupráci se Stálým zastoupením Evropské komise v ČR bude i nadále pořadatelem oslav Dne Evropy a s nimi spojenými odbornými kulatými stoly, na kterých vystupují vrcholní vládní představitelé, diplomati, vysokoškolští pracovníci, ale i studenti vysokých škol. Bude též pokračovat spolupráce se Svazem průmyslu a dopravy ČR a dalšími institucemi, které mohou využít odborný potenciál školy.
Škola bude usilovat o získání nových grantů, a to jak ze státní, tak i podnikatelské sféry, které umožní rozvoj vědeckého výzkumu.
Vědecké konference a kulaté stoly, které škola pořádá, budou nadále otevřeny pro studenty, kteří se budou aktivně účastnit jak příprav, tak samotných jednání.
Kam dál? | Doporučujeme: |
---|---|
Vzdělávací systém
Vzdělávací systém je založen na všeobecné dostupnosti, otevřenosti, ověřitelné kvalitě a jisté exkluzivitě (např. v osobnostech podílejících se na výuce, praktických stážích, zahraničním studiu atd.).
Studium má hierarchickou úroveň
Na nejnižší úrovni jde o Střední odbornou školu Mezinárodních a veřejných vztahů v Praze 4, Michle, která končí maturitou. Nad ní je první stupeň terciálního vzdělávání – tříleté studium bakalářského typu (dva obory). A ještě výše dvouleté studium magisterského typu (tři obory). Obé se realizuje prostřednictvím prezenčního (denního) a kombinovaného (kombinovaného) studia.
Zvlášť pak stojí specifické vzdělávací aktivity jako je celoživotní vzdělávání, odborné kurzy anebo studium jednotlivých předmětů.
Deset bodů studijní prosperity
Na všech stupních vzdělávacího systému se škola snaží realizovat následující premisy:
- Vzdělání na úrovni maximální kvality a na úrovni mezinárodních standardů.
- Podpora znalostního rozvoje zároveň s rozvojem charakterových rysů a etických zásad.
- Porozumění historickému vývoji a jeho vlivu na současnost, na mezinárodní a vnitřní vztahy.
- Schopnost otevřené, sdělné a pozitivní komunikace a to i v problémovém, nepřátelském nebo nepřehledném komunikačním prostoru.
- Porozumění médiím a kulturním symbolům. Strategická komunikace typu win-win, praktičnost a transparentnost.
- Schopnost kritického a analytického pohledu.
- Osvojení si potřeby celoživotního vzdělávání, otevřenost cizím názorům, touha po poznání a seberozvoj.
- Ustavičné hledání příležitostí k rozvoji a k uplatnění svých schopností a dovedností už v průběhu studia; především v praxi.
- Multikulturní otevřenost: poznání, pochopení a tolerance.
- Pět klíčových kompetencí: vzdělanost, tradice, zodpovědnost, kreativita a komunikace.
Kam dál? | Doporučujeme: |
---|---|